Voel je fitter dan ooit met deze 3 gezonde gewoontes

Voel je fitter
Klik om te delen op social media:

Heb jij soms het gevoel dat het allemaal te veel wordt? Dat je achter de feiten aanloopt, en niet genoeg energie hebt om er iets aan te doen? Je bent zeker niet alleen! Volgens het Vlaams Instituut Gezond Leven voelt een kwart van de Belgen zich slecht in zijn vel. Hier gaan we verandering in brengen! Voel je fitter en gezonder met mijn 3 gezonde gewoontes.

Het is verbazingwekkend hoeveel mensen zich niet goed in hun vel voelen. Op sociale media, in mama-groepen en op pagina’s over ouderschap, lees ik iedere dag de soms schrijnende verhalen van mama’s die moe zijn en geen energie hebben. Ze voelen alsof hun leven voor hen geleefd wordt. Ze hebben geen tijd voor zichzelf, of om gezond te koken, of te bewegen.  

Je zou haast denken dat het normaal is dat je je als mama zo voelt. En hoewel ik het heel goed vind dat mama’s hun verhaal delen, en om tips en hulp vragen, vind ik het ook heel belangrijk dat iedereen weet dat het ook anders kan. 

Mindset voel je fitter

Ik ben er namelijk van overtuigd dat je met gezonde gewoontes hét verschil kunt maken! Want weet je, ik ben zelf één van deze uitgeputte mama’s geweest. Totdat ik 6 maanden geleden ben begonnen met mijn fit journey. Door gezond te eten, genoeg te bewegen, en de juiste mindset te creëren, voel ik mij nu fitter dan ooit! Ik ben ook 8 kilo afgevallen, en ik voel mij weer goed in mijn vel. En dat gun ik iedereen! 

Gezond eten, genoeg bewegen, en de juiste mindset. Daar draait het om. En met deze 3 gezonde gewoontes zul je merken dat je je al na 10 dagen gezonder, fitter en gelukkiger zult voelen. 

Let’s go! 

Gezond eten pita falafel

Gezond eten zonder op dieet te zijn

Je hebt vast al gehoord van de 80-20 regel. Een gezond en fit gevoel komt 80% door wat je eet, en 20% door hoeveel je beweegt. Dat is natuurlijk allemaal makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat nu precies, gezond eten?  

Allereerst wil ik je vertellen hoe je dat juist niét moet doen: namelijk door te diëten. Of het nu gaat om calorieën of punten tellen, een keto-dieet, intermittent fasting of “gewoon” minder eten. Het gaat nooit om een blijvende oplossing. Zodra je stopt met het dieet, zul je terugvallen in oude gewoontes. Eventueel verloren kilo’s zul je gewoon weer aankomen.  

What your body needs

In plaats daarvan is het belangrijk dat je je lichaam geeft wat het nodig heeft. Dit principe noemen we “what your body needs”. Het is belangrijk om je voeding aan te passen aan je dagelijks leven. Ben je heel actief en beweeg je veel? Dan heeft jouw lichaam voldoende energie nodig, in de vorm van gezonde koolhydraten. Ben jij minder actief, en doe je bijvoorbeeld zittend werk? Dan is het belangrijk om jouw vet verbrandend vermogen zo efficiënt mogelijk te maken door voldoende eiwitten te eten. Eiwitten zorgen er bovendien voor een verzadigd gevoel, zodat je niet zo snel honger krijgt. Dat is natuurlijk mooi meegenomen. 

Gezond eten soep

Regelmatig eten

Om ervoor te zorgen dat je geen suikerdip krijgt, en om je vetverbranding aan de gang te houden, is het ook belangrijk dat je regelmatig eet. Drie evenwichtige maaltijden op een dag, en twee of drie tussendoortjes is ideaal. Sla dus zeker geen maaltijd over, of het nu gaat om je ontbijt, lunch of avondmaal. Je zult zien dat als je op vaste tijdstippen eet, je lichaam daar heel snel aan gewend raakt.

Een woordje over macronutriënten

What your body needs” houdt ook in dat je bij iedere maaltijd voldoende koolhydraten, proteïnen en gezonde vetten binnen te krijgen. Deze drie voedingsgroepen noemen we macronutriënten. Je lichaam heeft ze alle drie nodig om goed te kunnen functioneren. Ze vormen jouw energiebron, ondersteunen je spieropbouw en vetverbranding, zorgen voor je hersenen, cholesterolgehalte en nog veel meer.

Wil jij meer weten over hoe je gezond kunt eten zonder op dieet te zijn? Download dan hier mijn gratis e-book Gezond koken voor het hele gezin. Een handige gids vol tips en recepten om in een handomdraai gezonde maaltijden op tafel te zetten. Eet smakelijk! 

Bewegen voel je fitter

Zorg iedere dag voor voldoende beweging

80% voeding en 20% beweging. Niet iedereen gaat het leuk vinden om dit te horen, maar een actieve levensstijl is een must als je je fitter en gezonder wilt voelen. Maar no worries, “bewegen” is een heel breed begrip! Het gaat zeker niet alleen over sporten of naar de sportschool gaan. Voor een actieve levensstijl is het belangrijk dat je doorheen de dag meer gaat bewegen. Wandelen, trappenlopen, op je plaats stappen terwijl je aan het koken bent, vaker te voet gaan; noem maar op. 

De voordelen van voldoende beweging

Door iedere dag voldoende te bewegen, zorg je ervoor dat je lichaam alle calorieën die je gegeten hebt, ook weer kan verbranden. Hoe meer je beweegt, hoe efficiënter je lichaam ook aan de slag kan gaan met vet verbranden. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je gaat afvallen, of op gewicht blijft.

Voel je fitter 10000 stappen

10.000 stappen per dag

Om te weten of je goed bezig bent, kijken we vaak naar het aantal stappen dat je per dag zet. 10.000 stappen is een goede indicatie van een gezonde, actieve levensstijl. Net als veel mensen, neem ik ook de 10.000 stappen als dagelijks doel voor mezelf. Ik meet dit met de stappenteller op mijn horloge. Ik let erop dat ik naast het “gewone stappen”, bijvoorbeeld van de ene naar de andere kamer, ook een snellere wandeling of activiteit plan waarbij mijn hartslag wat omhooggaat. Dit is goed voor de vetverbranding en de cardiovasculaire gezondheid.  

Om de 10.000 stappen te bereiken, kun je verschillende dingen doen: 

  • Een uurtje wandelen (is al gauw 6.000 stappen!) 
  • Boodschappen te voet doen 
  • Bij zittend werk ieder uur even 5 minuten opstaan/rondlopen 
  • Neem de trap i.p.v. de lift 
  • Ga vaker te voet i.p.v. met de auto 
  • Ga met het openbaar vervoer en stap een halte eerder uit
Reflow Coaching

7’ workout

Een andere manier om te bewegen is natuurlijk sporten. Gelukkig hoeft het hier ook helemaal niet ingewikkeld te zijn. Ik ben fan van korte workouts die ik thuis kan doen. Vaak gaat het om workouts van 7 minuten, die ik zonder materiaal kan doen. Ik kies wat oefeningen zoals squats, jumping jacks en crunches. Ik zet leuke muziek op en een timer, en bewegen maar!   

Dit soort workouts noemen we ook wel high intensity interval training (HIIT). Het betekent dat je afwisselende sportoefeningen doet waarbij je hartslag ook wisselt. Zo combineer je cardio en lichte krachttraining, en trigger je je vetverbranding.  

Ik daag je uit om eens een week lang iedere dag een 7’ workout te doen. Iedereen kan 7 minuten vrij maken op een dag. Ben je bang dat je het vergeet? Zorg er dan voor dat je het in agenda inplant, of zet dagelijks een alarm op je gsm op het tijdstip dat je je workout wilt doen.

Ben je op zoek naar inspiratie voor jouw 7 minuten? Doe dan eens een stappen-workout. Hiervoor gebruik ik graag video’s op YouTube, zoals die van Sharona’s Hill. Superleuk om te doen en je hebt al gauw 1.000 stappen te pakken!

Mindset boek thee

Voel je fitter met de juiste mindset

Naast gezonde voeding en bewegen, is er nog iets dat heel belangrijk is om jouw fit journey tot een success te maken. Je mindset. Alles valt of staat met de juiste mindset. Wat houdt dat dan precies in? Er zijn een heleboel dingen die je kunt doen om met de juiste ingesteldheid fitter te worden én te blijven. Dit zijn er enkele van. 

Houdt je voortgang bij

Veranderingen gebeuren niet van de één op de andere dag. Je transformatie zal tijd kosten, en zal gepaard gaan met ups en downs. Volhouden is dus key. Om ervoor te zorgen dat je gaandeweg je transformatie gaat zien, is het belangrijk om te voortgang bij te houden. Je kunt dit doen door een habit tracker waarin je iedere dag je gezonde gewoontes afvinkt. Is jouw doel bovendien om centimeters te verliezen? Houdt dan wekelijks een grafiekje bij met je maten. Je zult zien dat je voortgang op lange termijn veel duidelijker gaat zijn, dan als je het dag per dag bekijkt. 

Heb je voor jezelf een mijlpunt behaald? Dan is het ook belangrijk dat je jezelf af en toe beloont! Heb je een week lang iedere dag meer dan 10.000 stappen gezet? Heb jij al 2 weken geen take away besteld, omdat dat niet past bij jouw doel om 3 gezonde maaltijden per dag te eten? Da’s supergoed, en je mag trots zijn op jezelf!

Gezond eten wafels

Wees dankbaar

Mindset betekent ook dat je bewust tijd maakt voor positieve gedachten. Eén van de manieren om dit te doen, is door dankbaar te zijn. Neem iedere ochtend 5 minuutjes de tijd om stil te staan bij de dingen waar jij dankbaar voor bent. Grote dingen, kleine dingen, de personen waar je van houdt, de dingen die je hebt meegemaakt. Het kan van alles zijn. Als je er maar oprecht dankbaar voor bent. Je zult zien dat dit je gaat helpen om positiever in het leven te staan, en om meer positiviteit aan te trekken.

Zorg voor een supportsysteem

Je hoeft jouw reis naar een gezonde levensstijl niet alleen te maken! Het gaat heel fijn om steun te hebben van mensen om je heen. Dat kan een vriend, vriendin of familielid zijn. De gezonde gewoontes die ik voorstel kun je ook heel goed samen met je gezin oppikken. Heb jij nood aan net dat beetje extra steun? Contacteer dan een coach. 

Reflow Coaching

Start jouw eigen fit journey

Gezond eten, genoeg bewegen, en de juiste mindset. Dit is het begin van jouw fit journey. Zodra je dit onder knie hebt, zul je merken dat je je al na 10 dagen een verschil gaat voelen.

Wil jij nog meer tips om je gezonder, fitter en gelukkig te voelen? Dat kan! Ik heb ze verzameld in mijn e-book  10 kickstart tips voor een gezonder leven. Download jouw gratis kopie hier en ontdek de 10 manieren waarop jij je leven een boost kan geven!

Ben jij klaar voor de volgende stap?

Heb jij er genoeg van om je altijd moe en futloos te voelen? Heb jij al van alles geprobeerd, maar niks helpt? Ik kan je helpen! 

Met mijn coaching programma, Reflow Coaching, vind jij de motivatie naar gezonde gewoontes terug. Samen vormen wij een community van enthousiaste mensen die onze gezondheid op de eerste plaats zetten. 

  • Gezonde gewoontes opbouwen 
  • Afvallen zonder dieet 
  • Focus op mindset 
  • Lange termijn resultaten 
  • Team motivatie 

Ben jij benieuwd of Reflow Coaching iets voor jou is? Boek vrijblijvend jouw oriëntatiegesprek. Tijdens deze video call kijken we wat jouw doelen zijn, en hoe Reflow Coaching jou kan helpen die doelen te bereiken. 

Boek hier jouw oriëntatiegesprek:

Vond jij deze blog leuk om te lezen? Meld je dan aan voor de Reflow nieuwsbrief, en ontvang de leukste tips en nieuwtjes direct in jouw inbox! 

Esme reflow coach

Klik om te delen op social media:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Winkelwagen