Van goede voornemens naar gezonde gewoontes in 7 stappen

Goede voornemens
Klik om te delen op social media:

Heb jij goede voornemens maar lukt het je niet om ze vol te houden? Met deze 7 tips zet je je goede voornemens om in gezonde gewoontes die je langdurig kunt volhouden. Succes gegarandeerd!

We hebben allemaal al eens goede voornemens gehad. Gezonder eten, meer sporten, stoppen met roken, beter voor jezelf zorgen. Op 1 januari beginnen we er vol goede moed aan, maar zodra we een tegenslag hebben, geven we op. En dat is zonde!  

Maar hoe komt het nu dat veel goede voornemens niet werken? Meestal heeft dat te maken met een aantal dingen. Als eerste willen we vaak te veel in één keer. Meer sporten, en dan gelijk 4 keer in de week naar de sportschool. Beter voor jezelf zorgen, en dan ineens iedere dag 30 minuten mediteren. Té veel tegelijk willen, dat werkt niet. Het is te overweldigend, en daardoor geef je sneller op.

Ook zijn goede voornemens vaak niet duidelijk genoeg. Neem bijvoorbeeld “gezonder eten”. Dat is een mooi voornemen, maar wat houdt het precies in voor jou? Ook verwarren sommige mensen “voornemens” met “doelen”. Een goed voornemen is om gezonder te eten. Het doel is om 3 kilo af te vallen en je beter in je vel voelen. Als je dit voor jezelf hebt bepaald, kan je een plan maken met gerichte acties (voornemens) om je doelen te behalen. 

Een laatste ding waardoor goede voornemens niet werken is uitstelgedrag. Het is heel menselijk hoor, om bepaalde acties voor ons uit te schuiven. We wachten graag tot 1 januari, of tot maandag, of misschien de tweede week van januari. Het geeft een vals gevoel van controle en zekerheid. Maar zoals we allemaal weten: van uitstel komt afstel.

Maak een terugblik en leer van jezelf

De eerste stap van goede voornemens naar gezonde gewoontes, is om terug te kijken op het voorbije jaar. Wat heb je allemaal al bereikt? Wat ging er goed? Waar ben je trots op? Het is belangrijk om op een positieve manier terug te kijken, en daaruit te leren.

startup, start-up, notebooks-593336.jpg

Focus op positieve, gezonde gewoontes

Jezelf dingen verbieden of verplichten werkt niet op lange termijn. Daarom is het veel belangrijker dat je je goede voornemens als iets positiefs formuleert. Neem eens een kijkje naar deze gezonde gewoontes: 

  • Geen boterham met chocopasta in de ochtend vs. iedere dag gezond ontbijten 
  • Geen frisdank meer drinken vs. bij iedere maaltijd een glas water drinken 
  • Niet te laat opstaan vs. een ochtendroutine creeën  
  • Geen televisie meer kijken vs. iedere dag 30 minuten wandelen en dan pas televisie kijken 
  • Geen alcohol meer drinken vs. maximum 2 glaasjes wijn per week 
  • Geen suiker meer eten vs. 1 chocolaatje per dag 

 Als je je brein met iets positiefs voedt, krijg je er ook positieve dingen voor terug. Geloof mij, het werkt!

Op zoek naar inspiratie over gezonde gewoontes? Lees verder: Voel je fitter dan ooit met deze 3 gezonde gewoontes

Plan je goede voornemens

We hebben al gezien dat er een verschil is tussen “doelen” en “goede voornemens”.  

Als doel wil je iets bereiken, bijvoorbeeld afvallen. Een goed doel moet een wat, wanneer en hoe hebben. “Ik wil tegen 1 juni 4 kilo afvallen door gezond te eten en meer te bewegen”. 

Je ziet dat als je je doel op de juiste manier formuleert, je daar gemakkelijk je goede voornemens uit kunt afleiden. In dit geval: gezond eten en meer bewegen. Dit zijn concrete acties waar je mee aan de slag kunt.  

Om deze goede voornemens om te zetten in gezonde gewoontes moet je een plan hebben. Wat ga je doen om gezonder te eten en meer te bewegen? En wanneer en hoe vaak ga je dat doen? Wees zo duidelijk en precies mogelijk, en schrijf het op in je agenda. Maak een afspraak met jezelf, en maak tijd vrij om aan je doelen te werken. 

Goede voornemens plan

Gebruik een habit tracker

Als je bepaald hebt wat jouw nieuwe gezonde gewoontes zijn, dan is het belangrijk dat je je voortgang bij houdt. Dit werkt motiverend, omdat je iets hebt om naartoe te werken, én omdat je trots kan zijn als je een mijlpaal hebt behaald.  

Een leuke én effectieve manier om je voortgang bij te houden is een habit tracker. Deze gebruiken onze Reflow coachees ook, en het werkt super motiverend! Je kunt online leuke invul-voorbeelden vinden, of er zelf eentje maken in een notitieboekje. De bedoeling is dat je jouw lijstje van gezonde gewoontes opschrijft in een tabel, en iedere dag afvinkt wat je ook daadwerkelijk hebt gedaan.

Habit tracker

Op mijn Pinterest bord vind je een hoop inspiratie om zelf een habit tracker te maken. Neem zeker eens een kijkje!

Zorg voor sociale steun

Om je goede voornemens gemakkelijker vol te houden, is steun heel belangrijk. Zoek bijvoorbeeld een buddy met dezelfde goede voornemens. Samen is fijner dan alleen. Bovendien zorgt dit voor sociale controle, omdat je iemand hebt die als verantwoordelijkheidspartner kan dienen.  

Een andere manier van sociale steun kun je vinden bij een coach of community. Dit is een heel belangrijke factor binnen Reflow Coaching. Het helpt enorm als je iemand hebt op wie je kan terugvallen, die je raadt geeft en je motiveert.

Ben jij op zoek naar een leuke, gratis community waar gezond eten, beweging en mindset centraal staan? Word dan lid van de Reflow Powervrouwen op Facebook!

Iets anders dat heel goed kan werken, is sociale media. Vooral TikTok en Instagram hebben een heel sterk algoritme, dat je steeds meer laat zien van wat je al gezien hebt. Neem dus even de tijd om accounts te volgen rond gezonde gewoontes, van mensen die jou op een positieve manier aanspreken. Je zult zien dat je al gauw steeds meer van deze motiverende content te zien krijgt.

Maak tijd voor visualisatie

Hoe zou jij je voelen als je je doelen voor het nieuwe jaar bereikt hebt? Hoe zie je dit voor je, hoe zie je er dan uit, en wat zou je dan doen? Door jouw ideale toekomstbeeld te visualiseren, help je je brein om daar ook effectief naartoe te werken.  

Je kunt deze oefening in je hoofd doen, of op papier opschrijven, of een droombord maken. Dat laatste is een collage met plaatjes, foto’s, quotes, etc van jouw ideale toekomst. Heb je meerdere grote doelen? Maak dan verschillende droomborden, zodat je toekomstbeeld duidelijk genoeg is.  

Goede voornemens visualisatie

Neem vervolgens iedere dag een paar minuten de tijd om te visualiseren. Zo raak je gewend aan je ideale toekomstbeeld, en ga je er bewust naar leven. 

“Je moet het eerst zijn voordat je het kunt worden.”

Uit “Master Your Mindset, Leef Je Mooiste Leven” van Michael Pilarczyk

Overtuig jezelf met positieve affirmaties

Positieve affirmaties werken op dezelfde manier als visualisatie. Het is een mindset oefening die je helpt om op een positieve manier in jezelf te geloven.

Formuleer één of meerdere positieve standpunten, overtuigingen, of aanmoedigingen over jezelf, je goede voornemens, je gezonde gewoontes. Het is heel belangrijk dat het positieve gedachten zijn. Deze ga je jezelf dagelijks inprenten. Zo kun je je onderbewuste positief beïnvloeden en eventuele negatieve gedachten op de achtergrond plaatsen.  

Een voorbeeld van een positieve affirmatie kan zijn: Ik ben gezond en sterk, en ik ga vandaag gezond leven en mijn doelen bereiken.

Herhaal dit dagelijks voor jezelf, liefst hardop, keer op keer. Schrijf het ergens op zodat je het je steeds kan herinneren. Je zult zien dat het werkt! 

Goede voornemens affirmatie

Hoe nu verder

Heb jij na het lezen van deze 7 tips nood aan extra steun om het nieuwe jaar met een kickstart te beginnen? Dan kan ik je helpen! In 21 dagen help ik jou om je goede voornemens om te zetten in gezonde gewoontes. We leggen de focus op gezond eten, beweging en mindset, en zorgen ervoor dat je alles op lange termijn kan volhouden.  

Ben je klaar om je leven positief te veranderen? Boek jouw gratis kennismakingsgesprek en ontvang jouw persoonlijke actieplan om van het nieuwe jaar een succes te maken!


Klik om te delen op social media:

2 gedachten over “Van goede voornemens naar gezonde gewoontes in 7 stappen”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen